Zoeken
  • Eva Breda

Komt een meid bij de Psych: ga met me mee in therapie!

Komt Een Meid Bij De Psych is de eerste Nederlandse podcast waarin je mee kunt luisteren met levensechte therapiesessies. Waarom? Omdat het tijd wordt om eens open te zijn over wat er zich afspeelt achter de gesloten deuren van de psycholoog en de drempel naar therapie te verlagen. Eva Breda, journalist en een millennial met mentale klachten, laat zich in de podcast behandelen voor haar angst, stress en somberheid. En deze drie belangrijke lessen hield ze aan haar therapie over.

Les 1. Ieder probleem is ‘ernstig genoeg’ voor therapie.


Wij millennials zijn de generatie met de meeste mentale klachten, maar lossen onze problemen graag zelf op. In de lockdown kregen veel van mijn vrienden last van mentale klachten. Eenzaamheid, somberheid, angstige gevoelens… Maar als ik voorstelde om psychologische hulp te zoeken, was het antwoord steevast hetzelfde: ‘De psycholoog ziet me aankomen, de wachtlijsten zijn al zo lang, en mijn problemen zijn vast niet ernstig genoeg voor therapie.’ Als gevolg van dit soort ideeën lopen velen van ons veel te lang rond met mentale klachten. Stress wordt een burn-out, gepieker een angststoornis, somberheid een depressie.


Ook zelf liep ik jarenlang rond met angstklachten. Ik durfde niet alleen te slapen en leefde in continue stress. Maar dat was toch vast niet heftig genoeg voor therapie? Door die gedachte wachtte ik veel te lang met hulp zoeken, waardoor ik al een angststoornis had ontwikkeld tegen de tijd dat ik in therapie ging. En daar zit het probleem: hoe dieper je problemen zich wortelen, hoe meer sessies je nodig hebt om ze aan te pakken. En daarmee worden de wachtlijsten er zeker niet korter op. Juist daarom is het fijn om met milde klachten al hulp in te schakelen. Zo voorkom je erger en kun je met een paar sessies al verbetering zien.

Les 2. Kleine stapjes zijn de beste stapjes.


Kenmerkend voor mijn generatie is dat we altijd hoge eisen stellen aan onszelf. We moeten carrière maken én een rijk sociaal leven hebben én een goedgevulde spaarrekening opbouwen én een wereldreis maken… En het liefst allemaal voor we de 30 hebben aangetikt. We moeten veel en het moet snel. Zo werkt dat ook met onze mental health. De schaarse momentjes in onze overvolle planning die we hebben gereserveerd om aan onze mentale gezondheid te werken, moet productief gevuld worden. Met die mentaliteit kwam ook ik bij de psycholoog: hoe kom ik zo snel mogelijk van die angststoornis af? Maar de waarheid is: voor je mentale gezondheid moet je de tijd nemen. Wie aan zijn/haar/hun mentale klachten werkt, is nieuwe paadjes aan het aanleggen in het brein. En daarvoor moet je meerdere keren door het hoge gras banjeren, voordat je jouw nieuw aangelegde paadje gaat zien.


Mijn brein had paadjes aangelegd tussen alleen zijn en bang zijn. Op het moment dat ik alleen thuis was, sloegen de radars in mijn hoofd op tilt: pas op, je bent in gevaar! In therapie heb ik een angsthiërarchie moeten maken: een stappenplan met dingen die ik eng vond, van minst eng naar allerengst. Stapje voor stapje ben ik aan die situaties blootgesteld en bewandelde ik het veilige pad in mijn brein: je bent alleen, en je bent veilig. Het duurde maanden voordat dat pad zo vaak bewandeld was, dat het de beste weg werd voor mijn brein om te nemen. Het is een moeilijke les voor een millennial, dat er geen shortcut is naar een gezond brein. Maar met kleine stapjes heb je juist de snelste route te pakken.


Les 3. Je bent nooit uitbehandeld


Mental health is een verraderlijk woord. Het suggereert dat er een moment is in ons leven waarop we kunnen zeggen: en nú ben ik mentaal he-le-maal gezond. Dat was precies waar ik voor ging toen ik in therapie ging: even doorbijten en dan ben je straks helemaal happy. Voor iedereen die daarop hoopt, heb ik slecht nieuws: dat moment gaat nooit komen. Sterker nog, zelfs als je afgestudeerd psycholoog bent en precíes zou moeten weten hoe je je eigen mentale rommel opruimt, heb je nog wel eens issues. Er bestaat niet zoiets als een probleemvrij brein. Wat wél bestaat is een brein dat met de juiste tools, tips en ervaringen dondersgoed weet wat te doen als een probleem zich voordoet. En dat is precies waar therapie voor is.


Ik ben zelf maanden in therapie geweest voor mijn stress, mijn angst en mijn somberheid. Ben ik nu nooit meer gestresst, bang of somber? Nee. Sterker nog, ik ervaar iedere dag nog wel één van die emoties. Maar ik weet nu dat deze emoties niet de vijand zijn. Het gaat er niet om dat ik nooit meer bang ben, het gaat erom dat ik weet hoe ik die angst kan verdragen en óndanks de angst van mijn leven kan genieten. En dat doe ik sinds mijn therapie volop.

Met mij meeleren?

In de afgelopen maanden heb ik nog veel meer lessen geleerd in therapie. Lessen die niet alleen voor mij, maar voor iedereen nuttig kunnen zijn. Ben je daar benieuwd naar? Of wil je gewoon heel graag eens horen wat er gebeurt achter de gesloten deuren van de psycholoog? Luister vanaf 1 februari iedere week naar Komt Een Meid Bij De Psych op Spotify, Apple Podcasts of Google Podcasts.


772 weergaven